4 misstag för viktökning med gainer

Att gå upp i vikt är, för vissa, en av de svåraste sakerna i världen av bodybuilding. Du äter, äter och äter lite mer, men till ingen nytta. Så vad är det som går fel?

Tja, det finns många vanliga misstag som uppstår för dem som försöker få några allvarliga massa.

Och här är de… och hur man fixar dem.
Äta dålig mat av god kvalitet

Många människor kommer bara ta något de kan, det betyder socker fyllda kakor, burkar koks och i princip allt som du har fått höra är dåligt för dig!

Ja du kommer att vinna vikt, men det kommer inte vara hälsosamt. Smutsiga sammanslagningar är egentligen inte en bra idé, främst eftersom det innebär dåliga fetter och en massa socker. Detta kan påverka din hälsa, på tänderna och leda till mer allvarliga problem såsom diabetes.

Korrigeringen: fokusera alltid på kvalitet, inte kvantitet. Häftklamrar som potatis och ris är fortfarande bättre än chokladkakor och feta hamburgare.
Inte äta tillräckligt med mat

Som vi sa, att gå upp i vikt är svårt. För vissa känns det nästan omöjligt. Du kanske tror att du äter mycket, men för vissa, särskilt de som är magra, behöver mycket mer kalorier än den vanliga personen.

I själva verket allt handlar om vad kroppstyp du är. Det finns endomorphs, mesomorphs och ectomorphs. Den första av dessa, den endomorphs, är av en naturlig tung vikt, och kommer att behöva äta mindre för att få vikt.

Mesomorphs kommer att finna det lättare att vinna och gå ner i vikt medan ectomorphs kommer att behöva äta mycket för att gå upp i vikt.

Så här kommer Fix, och det är längre än vanligt…

Fix: först måste du använda en BMR kalkylator för att ta reda på din basala ämnesomsättning. Detta är antalet kalorier du skulle behöva konsumera om du gjorde ingenting hela dagen. Då måste du multiplicera detta med din PAL (fysisk aktivitet nivå). Sedan måste du se till att du är över den beräkningen; då kommer du att börja gå upp i vikt.

Om du kämpar för att träffa kalorimålet, det är där en vikt gainer bör användas.
Få dina makron fel

Så många människor budskap oss att tänka att protein är allt de behöver, för allt. Ja, protein är byggstenen i muskler, men du kan inte vinna vikt genom att bara äta biff, eller bara dricka protein shakes. Fett och kolhydrater ger dig energi och är viktiga för att bygga muskler och gå upp i vikt.

Äta för mycket av en kan ha negativa effekter på din hälsa och på ditt mål att gå upp i vikt.

Fix: Använd ett verktyg som MyFitnessPal för att beräkna det exakta förhållandet du behöver, och sedan faktor som i ditt kaloriintag.
Och en bonus tips…

Den här är enkel. När du tränar bränner du kalorier.

Så även om du vill hålla dig i form, vill du inte bränna bort alla kalorier du har förbrukat den dagen.

Plus, när du vilar… Du kan äta! Så planera minst två vilodagar i veckan.

Navigation